سه شنبه 20 آذر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

مشاوره و مقاله
موسيقي

موسيقي

 

 موسيقي هنر انديشيدن با نغمه ‌هاست؛ هنري که همگام با کلام و حتي فراتر از کلام، بيانگر احساسات انساني است؛ زيرا وقتي کلام، کرانش محدود مي‌ شود و ديگر به کار نمي‌ آيد، آن ‌گاه موسيقي زبان باز مي‌کند تا به قول شکسپير حتي سينه ‌هاي وحشي و دور از احساس نيز سِحر شوند و به آرامش برسند. به همين دليل، هنر موسيقي را راهي براي همدلي و همزباني مردم پنج قاره مي ‌دانند.

 در فرهنگ ما ايرانيان نيز موسيقي در تمام وقايع مهم زندگي انسان از تولد و ازدواج گرفته  تا جشن خرمن و دامپروري و شيوه‌ هاي کاشت و داشت و برداشت و بالاخره مراسم سوگ و سوگواري، حضوري جاودانه دارد؛ چون به ياري موسيقي مي‌ توان  سختي کار را از ياد برد،‌عشق را در قلب ‌ها شکوفا کرد و رنج ‌هاي روحي و جسمي را سبک نمود؛ براي مثال، در ميان قشقايي‌ ها، ناف بچه‌ ها را با آواي چنگي ‌ها مي ‌برند و مردگان را با موسيقي به خاک مي ‌سپارند؛ يا  در لرستان، آواي «چَمَري» نغمه بسيار دلنشيني است که ضمن سخن از سوگ و اندوه، ماتم‌ زدگان را به آرامش مي ‌رساند.

طي قرون متمادي، آموزش موسيقي در ايران به روش استاد و شاگردي بوده است تا هر هنرجو در جوار استاد، همراه با درس نوازندگي، درس زندگي را نيز بياموزد، و اين هنر نسل به نسل از اهل دردي به اهل دردي ديگر برسد.

اما در دهکده جهاني امروز، نمي‌ توان تنها با تکيه بر روش آموزش گذشته،‌ نياز جامعه را به موسيقي تامين کرد و موسيقي سنتي را حفظ نمود و اشاعه داد و در موسيقي جهاني نيز حرفي براي گفتن داشت، بلکه انجام اين کار با آموزش علمي و آکادميک اين رشته امکان ‌پذير است. به همين دليل، رشته موسيقي براي اولين بار پس از انقلاب فرهنگي در سال 68 در دانشگاه‌ ها و مراکز آموش عالي ارايه شد.

هدف رشته موسيقي تا پيش از سال 79، تربيت کارشناسان موسيقي ايران، به خصوص موسيقي ‌دان بوده است؛ اما از سال 79 به بعد، اين رشته، در گرايش‌ هاي نوازندگي سازهاي ايراني و نوازندگي سازهاي جهاني دانشجو مي‌ پذيرد؛ زيرا درحال حاضر هدف اصلي اين رشته، تربيت نوازندگان متخصص در سازهاي ايراني و جهاني است.

گرايش هاي نوازندگي سازهاي ايراني و جهاني

رشته موسيقي داراي دو بُعد فن و تکنيک و درک هنر موسيقي است. در بُعد فن و تکنيک، برنامة‌ رشتة موسيقي بر اين اساس تدوين شده است که دانشجويان به صورت تخصصي در يک زمينه مشخص، يعني نوازندگي يک ساز ايراني يا جهاني، آموزش ببينند. در اين ميان، سازهاي ايراني شامل يکي از سازهاي تار، سه ‌تار، قانون،‌ ني، کمانچه، قيچک، بربط يا عود، سنتور و رباب مي ‌شود و سازهاي جهاني شامل پيانو، ويلن، گيتار، کلارينت، اُبوا و فلوت مي‌شود.

 موسيقي نظامي، يکي از شاخه ‌هاي موسيقي است که با الهام از فرهنگ و هنر و سنت‌ هاي هر جامعه و با بهره‌ جويي از علم موسيقي، به تقويت روحية سلحشوري در جسم و جان مبارزان و مدافعان هر کشور مي ‌پردازد همچنين اين موسيقي در مراسم استقبال يا بدرقة ميهمانان رسمي يک کشور، در اجراي سرود و سلام ملل و در مراسم عزا، اعياد و جشن‌ هاي گوناگون حضور فعال و چشمگيري دارد.

در اين ميان، گرايش موسيقي نظامي با آموزش دروس تئوري و عملي مورد نياز اعم از تربيت حس شنوايي، رهبري ارکستر سمفونيک و نظامي، گروه نوازي، اصول آهنگسازي، آموزش پيانو و ... دانشجويان اين رشته را براي هدايت يا رهبري ارکستر‌هاي نظامي، آفرينش سرود و تنظيم آهنگ ‌ها و مارش ‌هاي نظامي آماده مي ‌سازد.

 

توانايي‌هاي لازم:

آيا مي ‌توان يک ساله، دو ساله يا حتي چهار ساله نوازنده شد و در رشته موسيقي حرفي براي گفتن داشت؟ بدون شک، چنين چيزي امکان ‌پذير نيست. به همين دليل، دانشجوي اين رشته بايد از سنين کودکي يا نوجواني، ساز را در دست گرفته و حداقل در نواختن يک ساز ايراني يا جهاني مهارت داشته و  دانشگاه براي او کلاس سيزدهم باشد.

براي شناخت اين دسته از دانشجويان، رشته موسيقي به صورت نيمه ‌متمرکز دانشجو مي ‌پذيرد؛ يعني داوطلباني که در آزمون سراسري گروه آزمايشي هنر در رديف معرفي ‌شدگان چند برابر ظرفيت رشته موسيقي قرار مي ‌گيرند بايد در آزمون تخصصي و عملي موسيقي که شامل اطلاعات عمومي موسيقي، مباني نظري و علمي موسيقي (تئوري موسيقي، سرايش و تربيت شنوايي) و نوازندگي يک ساز ايراني يا جهاني مي ‌شود، شرکت کنند. اسامي پذيرفته ‌شدگان نهايي اين رشته نيز با توجه به نتيجه آزمون ‌هاي تخصصي و عملي مذکور اعلام مي شود.

اما گذشته از موفقيت در آزمون عملي موسيقي، هنرجوي اين رشته بايد با کار و تلاش مستمر، دانش، معرفت و توانايي خود را افزايش دهد و در کنار آن بکوشد که از دنياي شگفت ‌انگيز کودکي دور نشود؛ چون ذهن آماده و قلب زلال و شفاف يک کودک، قدرت ديدن زيبايي‌ ها و شگفتي‌ هايي را دارد که اکثر افراد بزرگسال از درک آن عاجز هستند. به همين دليل، يک نگاه کودکانه همراه با دانش و توانايي لازم مي ‌تواند عامل خلق آثار هنري جاويدان باشد.

موقعيت شغلي در ايران :

آيا مي ‌دانيد که موسيقي، در بهبود بسياري از بيماري‌ ها مانند بيماري‌ هاي رواني و اختلالات گفتاري و شنيداري مؤثر است و باعث کاهش درد و ايجاد آرامش جسمي و رواني مي‌شود؟

آيا مي ‌دانيد که موسيقي، رشد گياهان را بهتر و بيشتر مي‌ کند و در ازدياد شير دام‌ ها مؤثر است؟

در واقع، موسيقي در جوامع امروزي کاربردهاي بسياري دارد که نشانگر قدرت جادويي اين هنر است؛ اما متاسفانه در جامعه ما هنوز موسيقي جايگاه خويش را پيدا نکرده است؛ براي مثال، ما در زمينة موسيقي درماني قدم مؤثري برنداشته ‌ايم و هنوز عامة مردم با ارزش هنر موسيقي آشنا نيستند؛ البته در چند سال اخير، شاهد پيشرفت روزافزون موسيقي هستيم و همين نشان مي ‌دهد که در حال حاضر نياز مبرمي به کارشناسان، نوازندگان و آهنگسازان هنرمند و متبحر داريم؛ افرادي که نه گندم ‌نماي جوفروش، بلکه ياوران حقيقي اين هنر اصيل و با ارزش باشند. چنين افرادي مي ‌توانند در مراکز و سازمان‌ هاي مختلفي مانند صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ... فعاليت کنند.

همچنين مي ‌توانند به تدريس موسيقي و- در صورت داشتن توانمندي لازم- به آهنگسازي فيلم، رهبري ارکستر يا حضور در ارکسترهاي مختلف و ضبط آثار متفاوت بپردازند.

دانشجويان موسيقي نظامي نيز از ابتداي تحصيل، بورسيه ارتش جمهوري اسلامي هستند و در نهايت جذب اين نهاد مي ‌شوند.

 

درسهاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس مشترک در بين گرايش هاي مختلف موسيقي:

تحليل مباني نظري موسيقي، سرايش ، تاريخ موسيقي ايران، پيانو عمومي، تربيت شنوايي، تاريخ موسيقي جهان، سازشناسي موسيقي جهاني، شناسايي سازهاي ايران، هارموني.

دروس‌ تخصصي گرايش نوازندگي موسيقي جهاني:

ساز جهاني (آموزش يک ساز جهاني که در هشت ترم ارائه مي شود) مباني صداشناسي، ارکستر جهاني ـ همراهي، آواز جمعي، فرم موسيقي، اجراي صحنه ‌اي آواز جمعي، اجراي صحنه ‌اي ساز جهاني، همنوازي، دشيفراژ، اجراي پاياني.

 

دروس‌ تخصصي گرايش موسيقي نظامي:

پيانو اختصاصي ، هارموني، اصول آهنگسازي، تربيت شنوايي، کنترپوان، گروه نوازي، ارکستر، آشنايي با دستگاه ‌هاي موسيقي ايران، پيوند شعر و موسيقي، ساز بادي باندهاي نظامي، ارکستراسيون سمفونيک، رهبري ارکستر سمفونيک و نظامي، تاريخ موسيقي نظامي، اجراي پاياني. (پیک سنجش-1395.04.06)

 

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2468867 نفر   - 432359 ip   بازديد امروز : 1127 نفر   - 165 ip   بازديد ديروز : 1192 نفر   - 212 ip   آنلاين : 6 نفر