دوشنبه 30 مهر 1397

به سایت موسسه آموزشی فرزانگان خوارزمی خوش آمدید.میزبانان شما در سایت جامع اینترنتی خوارزمی:دکتر محمود شیرزاد-مهندس سعید ابراهیمی

empty    

 
 

 

آيين نامه و اطلاعيه
يک راه جديد براي مبارزه با استرس

 اين روزها در سر کلاس درس، بيش از هر کلمه‌اي، واژه « استرس» را مي ‌شنويم؛ آن هم از زبان دانش ‌آموزاني که معتقدند به دليل استرس نمي ‌توانند توانمندي‌ هاي خود را ارائه دهند. اين مساله در آزمون‌ هاي پايان ترم و به ويژه در آزمون سراسري بيشتر به چشم مي‌ خورد؛ در نگاه داوطلباني با چهره‌ اي نگران، دستاني يخ کرده و قلبي چنان تپنده که گويي مي‌ خواهد از قفسه سينه فرار کند! متاسفانه ميزان استرس برخي از داوطلبان، تا حدي است که سر جلسه آزمون دچار حالت تهوع مي‌ شوند و نمي‌ توانند به سؤال‌ ها پاسخ دهند.

چه بايد کرد؟ با اين استرسي که مي ‌تواند دقت و تمرکز را به شدت کاهش دهد و روي نتيجه آزمون تاثير منفي قابل ملاحظه‌ اي بگذارد‌، چگونه مي ‌توان مقابله نمود ؟

«کلي مک گونيگال» استاد روان‌ شناسي دانشگاه استنفورد و متخصص روان‌ شناسي سلامت، بهترين راه را براي رسيدن به يک نتيجه مطلوب، پذيرفتن و حتي مفيد دانستن استرس مي ‌داند.

وي در اين باره مي‌ گويد: «‌هنگام استرس زياد، قلب شما به تپش مي ‌افتد و سريع ‌تر نفس مي ‌کشيد؛ حال اگر شما از اين حالت واهمه داشته باشيد، رگ هايتان منقبض مي ‌شود و مي ‌تواند موجب  مشکلات جبران ناپذيري مانند بيماري‌ هاي قلبي عروقي شود؛ اما اگر توجه داشته باشيد که تپش قلب و تنفس سريع باعث مي ‌شود که اکسيژن بيشتري به مغز شما برسد، بدنتان آمادگي پذيرش اين تغيير و تحول را خواهد داشت و رگ‌ هايتان منقبض نخواهد شد. شما همان تپش قلب را خواهيد داشت، اما عروق خوني در حالت عادي باقي مي‌ ماند، و در واقع اتفاقي که مي ‌افتد خيلي شبيه لحظاتي است که لذت و شجاعت را تجربه مي‌ کنيد؛ در نتيجه بي قراري ‌تان کمتر مي ‌شود و اعتماد به نفس بيشتري پيدا مي‌ کنيد.‌»

اين استاد دانشگاه استنفورد مي‌ گويد: «در يک تحقيق علمي در آمريکا، سي هزار انسان بزرگسال در طي هشت سال مورد بررسي قرار گرفتند. افرادي که استرس خيلي زيادي را در سال گذشته تجربه کرده بودند، 43 درصد افزايش خطر مرگ داشتند؛ البته اين فقط شامل کساني مي ‌شد که باور داشتند که استرس براي سلامتي آن ها زيان آور است؛ اما کساني که استرس زيادي را تجربه کرده بودند، اما عقيده ‌اي بر مضر بودن استرس نداشتند، کمترين ريسک مرگ و مير را داشتند. ريسک مرگ و مير اين افراد، حتي کمتر از کساني بود که استرس نسبتاً کمي را در سال گذشته تجربه کرده بودند.»

وي در ادامه مي‌ گويد: «اگر ذهنيتتان را نسبت به استرس عوض کنيد، مي ‌توانيد پاسخ بدنتان را هم به استرس تغيير دهيد. بايد هر وقت دچار استرس زياد مي‌ شويد، به خود بگوييد اين بدن من است که دچار تغيير حالت فيزيکي شده است، و اکنون با اين تغييرات فيزيکي به من کمک مي ‌کند تا از پس چالش موجود برآيم.‌» (پیک سنجش-1395.03.31)

کیفیت سایت جدید خوارزمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
نیاز به محتوای بیشتر
متوسط
خوب

 

 

  بازديد کل : 2419481 نفر   - 418121 ip   بازديد امروز : 405 نفر   - 150 ip   بازديد ديروز : 1436 نفر   - 246 ip   آنلاين : 7 نفر